Ons onderwijs

Typisch basisschool Sprankel!

Ons onderwijs

Wij willen dat kinderen met plezier leren, elkaar waarderen en zich veilig voelen, op weg naar een succesvolle toekomst.

Wij geloven dat alle kinderen een gelijke kans moeten krijgen om zich ten volle te ontwikkelen en om een positieve bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. We bieden gedegen onderwijs waarbij de leerdoelen voorop staan in afstemming met de onderwijsbehoefte van ieder kind. Bij Sprankel! ben je welkom. Je mag worden wie je bent.


MijnRapportfolio is een combinatie van een digitaal rapport en een digitaal portfolio. De toetscijfers blijven zichtbaar voor u als ouders, maar daarnaast wordt er een digitaal portfolio opgebouwd door de leerkracht en leerling zelf. De leerling is mede-eigenaar van zijn of haar digitale omgeving en kan ook mede bepalen welke resultaten hij of zij graag wil tonen en waarom hij of zij dit belangrijk vindt.

Op vaste afnamemomenten zullen leerkrachten en vanaf groep 4 ook de leerling zelf, het welbevinden en ook de werkhouding scoren. Daarnaast kan MijnRapportfolio inzicht geven over de groei van een leerlingen op zijn of haar persoonlijke leerdoelen.

Deze handleiding legt uit hoe u de eerste keer moet inloggen.

U vindt de MijnRapportfolio pagina van u kind op: MijnRapportfolio – Inloggen

MijnRapportfolio

We vinden het belangrijk om in ons dagelijks handelen aandacht te hebben voor  het welbevinden en de sociale veiligheid van de school, de groep en uw kind  in het bijzonder. We maken daarom gebruik van de methode; Kanjertraining. We werken schoolbreed vanuit de principes van de kanjertraining.
De schoolregels- en afspraken en de kanjertaal zijn volledig geïntegreerd in ons dagelijks ritme. Deze methode zorgt voor  bewustwording van eigen gedrag en het gedrag van de ander. We ervaren de kanjertraining als een waardevol middel om kinderen  weerbaarder te maken en pesten te voorkomen. Het levert een zeer positieve bijdrage aan ons schoolklimaat. We volgen de sociaal emotionele ontwikkeling met behulp van het leerlingvolgsysteem “Zien!”. We zijn een gecertificeerde Kanjerschool en dragen dit met trots uit.

Bij Sprankel! werken we dagelijks met de Kanjertraining. Wilt u nog meer weten, kijk dan vooral op de site; www.kanjertraining.nl

Kanjers van kinderen hadden we al, maar we gaan nu op weg naar het borgen van het begrip Kanjerschool!

Kanjertraining

Alles verandert: werk, carrières, de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat vraagt om ander onderwijs. In de 21ste eeuw gaat het niet om kennis alleen. Om je staande te houden heb je meer nodig. IPC biedt een eigentijds programma voor het basisonderwijs waarin effectief leren centraal staat.
Kinderen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en leren doelgericht werken aan kennis, vaardigheden en inzicht. Bovendien is er aandacht voor zelfvertrouwen, begrip voor elkaar, ontdekken van eigen talenten en internationale ontwikkelingen.

Units
Het IPC-curriculum werkt met thema’s die we units noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Het zijn stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken.
Elke unit sluit aan op de emotionele en geestelijke ontwikkeling van het kind en is zo opgebouwd dat de focus op het leerproces ligt. Het IPC-curriculum wordt met regelmaat geüpdatet met oog voor actualiteit en de laatste stand van zaken in de wetenschap.

IPC in de praktijk
Hoe werkt een IPC-unit in de praktijk? We nemen als voorbeeld ‘Zoet als chocolade’. Bij het vak kunst ontwerpen leerlingen een verpakking. Bij geschiedenis wordt chocolade in een historisch perspectief gezet en leggen we de verbanden met het heden. Bij het vak natuur staat voedsel als brandstof centraal en bij aardrijkskunde worden kinderen uitgenodigd om te onderzoeken waar op aarde cacaobomen groeien.

Een IPC-unit is een overkoepelend thema waarin gedurende een bepaalde periode alle zaak- en creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet meer op zichzelf, maar zijn in elkaar verstrengeld. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken.

Vaste structuur
De units hebben een vaste structuur. Leren staat in het IPC-curriculum centraal. Elke unit wordt ‘geopend’ op een inspirerende manier. De opening is bedoeld om kinderen betrokken en enthousiast te maken. Dan volgt de ‘kennisoogst’. Welke kennis is al aanwezig bij de kinderen? Er wordt onder meer gewerkt met mindmaps (visuele schema’s) die helpen kinderen in te zien wat ze al weten van een onderwerp.
Dan volgt een uitleg met oog voor ‘the big picture’. Eenmaal klaar zijn de kinderen voldoende uitgerust om op onderzoek uit te gaan en hun bevindingen te verwerken. De leerkracht is daarbij in de buurt om waar nodig te helpen. Uiteindelijk sluiten we het thema af waarbij de leeropbrengst gevierd wordt.

Rol van de ouder(s)
Ouders worden vaak betrokken bij de start en afsluiting van een unit. Dat vinden we erg belangrijk. Bij elke unit is er een voorbeeldbrief voor ouders waarin uitgelegd wordt wat kinderen gaan leren, op welke manier en hoe ouders thuis kunnen helpen.
De meest eenvoudige manier om uw kind te helpen is elke dag vragen naar wat er geleerd is op school. Door uw kind uit te dagen om te vertellen stimuleert u uw kind om het geleerde nog beter en diepgaander te begrijpen. Ook door eenvoudige ‘keukentafelgesprekken’ helpt u uw kind al op weg. Waar komen de producten en hun ingrediënten op tafel vandaan? Waar op de wereldkaart ligt dat?

Kwaliteit
IPC staat voor kwaliteit. Het curriculum wordt niet zomaar uit handen gegeven en scholen volgen een implementatietraject van minimaal twee jaar. IPC Nederland houdt contact met lidscholen en biedt door het jaar heen de nodige begeleiding om goed met het curriculum om te gaan. Er wordt alleen met gecertificeerde trainers gewerkt.
Wilt u meer weten over IPC? Bezoek dan de IPC-website.

IPC school
ACF Pro heeft geen geldige licentie. Neem contact op met de websitebeheerder.